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https://hdl.handle.net/10316/106603
Title: | A Olimpíada Nacional em História do Brasil: Socialização do conhecimento histórico por meio das Tecnologias de Informação e Comunicação | Other Titles: | The National Olympics in Brazilian History: socialization of historical knowledge through communication and information technologies | Authors: | Giesbrecht, Daniel Florence | Keywords: | Olimpíada Nacional em História do Brasil – ONHB; Educação à Distância; Ensino de História; Educação Histórica; National Olympics in Brazilian History – ONHB; Distance Education; History teaching; Historical education | Issue Date: | 25-Jun-2020 | Publisher: | Centro Universitário do Rio São Francisco (Bahia) | metadata.degois.publication.title: | Revista Rios Eletrônica - UniRios | metadata.degois.publication.issue: | 25 | metadata.degois.publication.location: | Brasil (Bahia) | Abstract: | A Olimpíada Nacional em História do Brasil (ONHB) é uma singular e bem
sucedida experiência de apropriação e difusão do conhecimento histórico. De forma
claramente influenciada pelas tendências investigativas nas áreas da cognição
histórica desenvolvidas nos últimos anos em diversos países, engajou-se em
promover reflexões sistemáticas sobre princípios e estratégias da aprendizagem de
crianças, jovens e adultos em História. Recorrendo às Tecnologias da Informação e
Comunicação (TIC) para a criação de uma plataforma interativa que promovesse a
inclusão digital, além de viabilizar uma gama de atividades que simulam o ofício
de um historiador, a competição se tornou um evento anual importante, consolidado
há mais de uma década. Este artigo pretende proporcionar uma imersão na interface
operacional experimentada pelos participantes da ONHB, refletir sobre a
importância da cultura digital na produção do conhecimento histórico, socializar
algumas impressões sobre minha participação desde a sua 5ª edição, ocorrida em
2013, até a 11ª edição, ocorrida em 2019, como professor orientador de diversas
equipes, além de analisar uma amostra de questões desenvolvidas nesse quadro
temporal, relacionando-as com o pensamento historiográfico e a educação histórica. The National Olympics in Brazilian History (ONHB) is a singular and successful experience of appropriation and diffusion of historical knowledge. Clearly influenced by the investigative tendencies in the field of historical cognition developed in the past few years in several countries, it engaged into the promotion of systematic reflections on principles and strategies of History learning for children, teenagers and adults. Making use of information and communication technologies (ICT) for the creation of an interactive platform which promoted the digital inclusion, besides enabling a number of activities that simulate the work of a historian, the competition has become an important annual event, consolidated for more than one decade. This paper aims to: provide an immersion in the operational interface experienced by the participants of the ONHB; reflect on the importance of digital culture in the production of historical knowledge; socialize some impressions about my participation since its 5th edition, in 2013, to its 11th edition in 2019, as Academic Adviser of several teams, as well as to analyze a sample of topics developed through this temporal cut, linking them to the historiographical thinking and historical education. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/106603 | ISSN: | 1982-0577 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Internacionais FLUC Secção de História - Artigos em Revistas Internacionais |
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